SoMessedUp

Alla inlägg den 10 oktober 2010

Av SoMessedUp - 10 oktober 2010 21:17

Häromdagen hade livkunskap. Då pratade vi om skillnaden på självkänsla och självförtroende. Så för er som inte vet skillnaden så tänkte jag berätta den nu. Hoppas bara jag kan lyckas lika bra som min lärare gjorde ^^


Självförtroende: Man är nöjd med sig själv typ. Man kanske är bra på tennis och det vet man och är nöjd över och blabla. Men vissa folk med självförtroende kan ganska snabbt få det knäckt. Okej, jag tror de flesta vet vad självförtroende är faktiskt. Man är nöjd och vill gärna ha det så typ.


Självkänsla: Man vet vad man är bra på. Vi tar tennis som exempel igen, man vet att man är bra på tennis men samtidigt vet man att man är dålig på att rita. Man "känner sig själv", alltså själv-känsla =) Man kan nöja sig med att man är dålig på att rita för man vet samtidigt att man är bra på annat, som t.ex tennis.


Det var iallafall ungefär så hon beskrev det =) Självförtroende= man känner sig bra, självkänsla- man vet både det bra och dåliga :)


Det är nog bättre att ha bra självkänsla än självförtroende. Självförtroendet kan spricka. Och man kan inte vara bra på allt. Därför är det bra om man har bra självkänsla, man vet det dåliga men samtidigt det bra.

    Hmm... hoppas ni fattade skillnaden ^^ Hoppas jag inte rörde till det mer ;)

Presentation


SoMessedUp

Omröstning

Har du någon gång tyckt att det skulle va bättre om du sllutade andas?
 Ja
 Nej
 Ja tycker det just nu
 Världen skulle gå under om inte ja fanns
 ??
 Jag gillar ost :)

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7
8
9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21
22
23 24
25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards