SoMessedUp

Alla inlägg den 14 mars 2010

Av SoMessedUp - 14 mars 2010 21:01

Denna veckan kommer nog att bli ensam. Deltaco (bästis) har stuckit till fjällen och kvar blev lilla jag ^^ Så det blir till att umgås med de andra tre kompisarna i klassen,är dock inte så jätte tajt med dem. Jag och Deltaco är verkligen tajta!


Jag är rädd att jag kommer att umgås med de andra extra mycket nu när hon inte är här så att de känner att jag utnyttjar dem :S Vill verkligen inte att de ska känna så. Självklart blir det ju så att jag kommer umgås med dem extra när hon är borta, man vill ju inte vara ensam.


Jag är också rädd för att det blir såhär: Jag umgås med dem massa nu när hon inte är här, sen kommer hon tillbaka och jag kanske typ dissar dem (oavsiktigt)! Så finns ganska stor risk att det blir. Vill verkligen inte att de ska känna sig utnyttjade :/


Får hoppas att alla är nöjda och glada så att ingen blir ledsen, man vill ju vara alla till lags. Inklusive sig själv...

Av SoMessedUp - 14 mars 2010 20:45

Haha pixars kortfilmer, finns det något bättre ^^ Klart det finns något bättre men sjukt roliga är de!!


Haha enjoy ;) 







Haha =)

Av SoMessedUp - 14 mars 2010 15:30

En grej jag har undrat över är varför blodådrorna ser blå ut. De består ju utav blod, men blod är ju rött... Eller?


Jag har nyss läst mitt svar på denna fråga. Läser nämligen lite illustrerad vetenskap just nu och där står det om detta. Om jag fattade rätt så är det såhär:

Blodet transporterar ju runt syre i kroppen. Det är mängden syre i blodet som avgör färgen. När blodet är syrerikt så är det rött. Men när blodet lämnat ifrån sig syre så blir det mörklila, dessa venerna löper ofta nära huden och det gör att blodet ser blått ut.

Men om man skär sig i en utav venerna kommer det ju rött blod ut, inte lila/blått. Hur går då detta till?

Jo, skär man sig får det syrefattiga blodet blixtsnabbt syre ifrån luften. Då färgas blodet snabbt rött igen, alltså blir det rött när det kommer ut. Det är därför blod utanför kroppen är rött och man oftast ser det i den färgen.


Det finns dock tillfällen då man kan få se blodets andra färg. Blodgivare kan få göra detta. Då tas blodet direkt ifrån venen och förs genom en slang utan kontakt med syre.


Haha, så om någon har funderat över detta så fick ni nog ert svar nu ;)

Presentation


SoMessedUp

Omröstning

Har du någon gång tyckt att det skulle va bättre om du sllutade andas?
 Ja
 Nej
 Ja tycker det just nu
 Världen skulle gå under om inte ja fanns
 ??
 Jag gillar ost :)

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23
24
25 26 27
28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards