SoMessedUp

Alla inlägg den 10 november 2010

Av SoMessedUp - 10 november 2010 21:28


Idag i klassen blev det lite diskussion. Diskussionen gällde hur ett ord skulle uttalas. Ordet betydelse: När man trycker runt snö i någons ansikte, mula/mulla. Vissa i klassen ville uttala det Mula, vissa ville uttala det Mulla. Mula var det ord som flest hejade på, men jag var för det andra. Enligt mig uttalar man det Mulla. Jag som är van vid det ordet tycker att det andra låter helt fel, och jag antar att de andra tycker tvärtom. Alla från samma komun som mig använde ordet Mulla och någon till, restan av klassen ska Mula.


För mig är Mula något helt annat, det är en sånhär:

 

En Mula= Mulåsna! Det är en korsning mellan häst och åsna och inget annat! Kolla länken ----> LÄNK!


Tydligen finns det något annat som heter Mulla, någon snubbe inom Islam eller något. Men hur ofta använder man det ordet? Då är det nog mycket vanligare att man säger Mula som i mulåsna. Alltså måste snögrejen heta Mulla ;)


De i klassen frågade hur jag stavade ordet. Det har jag ingen aning om, brukar inte skriva det ordet så ofta ^^ Men hade jag gjort det hade jag nog valt att skriva det Mulla eftersom det är så jag uttalar det.


Kanske stämmer det att man egentligen ska säga Mula, jag har inga motbevis och de flesta verkar föredra det ordet. Men jag tänker hålla fast vid mitt Mulla ändå :) Låter bättre i mina öron ^^

Presentation


SoMessedUp

Omröstning

Har du någon gång tyckt att det skulle va bättre om du sllutade andas?
 Ja
 Nej
 Ja tycker det just nu
 Världen skulle gå under om inte ja fanns
 ??
 Jag gillar ost :)

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26
27
28
29 30
<<< November 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards