SoMessedUp

Alla inlägg den 13 januari 2011

Av SoMessedUp - 13 januari 2011 21:36

Idag hade jag min första lektion utav socialkunskap =)


Jag tycker faktiskt sånt är jävligt intressant. Lära sig om människor beteende och liknande. Det var fan länge sedan jag satt på en lektion och lyssnade så noga och verkligen försökte lära mig något xD Jag hoppas verkligen att lektionerna kommer bli intressanta och att jag inte får för stora förväntningar på dem. Tyvärr var väl gruppen lite sisådär... det fanns några snobb-grabbar där fram som satt och viskade och spelade jävligt coola hela tiden, suck...


Läraren är en tant/gammal dam/äldre kvinna (kalla det vad du vill) och hon verkar ganska trevlig :) Jag hoppas att nästa lektion, som är imorgon, är lika lyckad som jag ansåg denna vara :)


Hon berättade en grej som faktiskt är lite skrämmande ändå. Det handlade om första intrycket. Det var ett experiment som en psykolog hade gjort. Jag ska försöka återberätta experimentet och hoppas att jag minns allt rätt. Experimentet gjordes på några barn som skulle börja första klass. Barnen fick göra ett intelligenstest. Sedan delade psykologen in dem i två grupper och sade till deras nya lärare, de i gruppen till vänster klarade testet utmärkt och visade stark intelligens, den gruppen till höger å andra sidan hade mer problem med testet och visade mycket mindre intelligens. Med andra ord så var de till vänster smarta och de till höger korkade. Sedan gick det några år och det var dags att åter göra testet på barnen. Den vänstra gruppen hade utvecklats och blivit smartare, den högra gruppen däremot hade inte rört sig så fort framåt i sin utveckling. Slut på experimentet.


Så vad var då själva grejen? Jo, psykologen hade sagt att de smarta va i ena gruppen och de lite dummare i den andra, detta stämnde inte. Sanningen var att båda grupperna var blandade, de innehöll både smart och osmartare barn. Själva grejen som hade hänt var att läraren hade fått intrycket av att den högra gruppen skulle vara korkade, eftersom psykologen sagt det till honom/henne. Antagligen hade då läraren gett dessa elever extra hjälp vilket lett till att de inte fått utvecklas själva utan blivit stämplade som tröga barn i behov av hjälp. De andra barnen, de "smarta", hade läraren antagligen haft inställning "Det klarar du själv, du är så duktig" till, vilket lätt till att barnen (även de som från början var lite mer osmarta) utvecklats fortare och helt enkelt blivit smartare.


Detta är enligt mig ganska läskigt. Att bara det testet och några ord, som inte ens vad sanna, kan få en person (i detta fall läraren) att få en helt färdigbestämt bild och inte fatta sig någon egen uppfattning alls. Och fatta vad sur man måste vara på psyokologen med sitt "dumma test" om man var en av de stackars barnen i den högra gruppen ;) xD Psykologen har ju totalförstört deras liv nästan xD Lärarn antog ju att psyoklogen visste bäst och gick på bara hans ord. Helt sjukt... och ganska skrämmande ändå. Och av detta kan man också lära sig att det är bra att låta barnen försöka själva och lära sig, och ge positiv beröm =D


Och by the way. Är det ens lagligt att göra så som psykologen gjorde?? Han lekte ju med deras framtid, och sabbade kanske vissas. Hmm... I don't know...

Presentation


SoMessedUp

Omröstning

Har du någon gång tyckt att det skulle va bättre om du sllutade andas?
 Ja
 Nej
 Ja tycker det just nu
 Världen skulle gå under om inte ja fanns
 ??
 Jag gillar ost :)

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards